Najem maszyn budowlanych jest propozycją korzystną finansowo i korzysta z niej coraz więcej firm, nawet tych, które profesjonalnie zajmują się pracami budowlanymi. Aby każda ze stron miała pewność co do warunków, należy podpisać umowę, która zawiera odpowiednie ustalenia i dane. Jakie to informacje?
Które informacje powinna zawierać umowa najmu maszyn budowlanych?
Prawidłowo sporządzona umowa najmu maszyny budowlanej zawiera informacje takie jak:
- dokładny opis najmowanej maszyny lub sprzętu: marka, typ i model, numer identyfikacyjny fabryczny, rejestracyjny lub ewidencyjny, główne parametry techniczne;
- dane firmy, która jest właścicielem maszyny: nazwa, NIP, adres i dane kontaktowe;
- ilość dni, na jaką wypożycza się maszynę, a jeśli dokładny termin nie jest znany, to warto umieścić zapis, że w przyszłości zostanie on ustalony pisemnie przez obie strony;
- informacje dotyczące płatności: warunki oraz wysokość opłat za wynajem i transport, kaucja i jej zwrot, dane do płatności takie jak numer konta, termin wystawienia faktury i termin płatności;
- data i miejsce odbioru i zdania maszyny;
- informacje o ubezpieczeniu;
- informacje uwzględniające postępowanie i konsekwencje zniszczenia lub kradzieży maszyny;
- podpisy obu stron, mogą być w formie elektronicznej.
Co jeszcze warto wiedzieć o umowie najmu maszyny budowlanej?
Umowa najmu powinna być zwięzła i czytelna dla obu stron. Do umowy musi zostać dołączony protokół zdawczo-odbiorczy, w którym obie strony potwierdzają stan maszyny przed wynajmem. Ponowne sprawdzenie maszyny nastąpi podczas jej zdawania. Dodatkowo należy przekazać kopie dokumentów o obsłudze maszyny, jej książeczkę przeglądową i aktualne protokoły UTD. Jest to potwierdzenie sprawności maszyny i jest niezbędne w przypadku kontroli i inspekcji podczas budowy.